dimecres, 24 de novembre del 2010

Cigrons cuits

Doncs la primera entrada la vull fer de llegums cuits. Ja no hi ha gaire gent que es dediqui a coure's els seus propis llegums (joves i grans!) perquè es creu que porta molta feina però no és pas cert. Porta molt temps (que és el que deu crear la confusió) però no pas feina.

Bé, a diferència del que es podria pensar, no tots els llegums es couen igual així que no prengueu aquesta recepta com a base per coure la resta de llegums perquè no és correcte (potser podria servir però com que un altre dia parlaré dels altres llegums... podreu aguantar l'espera, oi???).

Per a fer-ho necessiteu:
- Cigrons secs
- Aigua
- Sal
- Una olla on hi pugui cabre mínim el doble del volum dels cigrons secs

Agafeu els cigrons i els esvandiu amb aigua. Poseu l'olla amb aigua a bullir. Quan l'aigua bulli hi tireu els cigrons i sal i els feu escaldar uns minuts. Apagueu el foc i els deixeu tapats tota la nit (com més temps passi millor). L'endemà els escorreu i els torneu a posar a l'olla amb el doble d'aigua i amb sal abundant (a proporció dels cigrons que hi hagueu posat, que no us quedin salats però!) i els poseu a coure amb el foc fort i quan bullin traspasseu-los al foc petit i al mínim i els deixeu allà durant una bona estona. Com diu la meva padrina "des que surt de missa fins que es posa a fer el dinar" (jejejeje) que traduït en hores equivaldria a unes 3 hores i 1/2.

I ja està! Ja tenim els cigrons cuits! Facilíssim, no? I a sobre és baratíssim! Jo he posat horaris de padrina però la idea és que reposin unes 12h mínim (24h no els hi fan cap mal si us va millor per compaginar horaris) i que després coguin unes 3-4 hores. I res més! (és un dels llegums més senzill de coure però també és cert que si els compares amb els llegums de pot són més durets, però es pot arreglar fent-los bullir més i llestos!).

Jo sempre aprofito per fer-ne més del que voldria menjar aquell dia i així en tinc de fets. Es poden guardar en bosses escorreguts al congelador, per exemple.

I amb els cigrons et pots fer hummus o una bona amanida o passats per la paella amb un ou dur.

Apa, salut i bons aliments!

10 comentaris:

  1. Em va perfecte aquesta recepta!
    Puc seguir les mateixes istruccions per fer llenties?

    ResponElimina
  2. Noooo! No vulguis córrer! Que sinó faré tot el bloc en un dia!

    De moment pots fer servir llenties vermelles (en venda en dietètiques o botigues de productes ecològics) que no calen estovar ni fer-los res de res, això sí són més per fer sopes o ranxos. jejeje!

    ResponElimina
  3. jo els deixo estovar a la nit amb aigua freda 12h o més, més. i després a l'olla presió, queden diferent?

    ResponElimina
  4. Molt bé per aquest blog!!! Segur que aprendre moltes coses, i de les bones!!! Ah! I molt bó el nom!
    Dels cigrons, no sabia això de fer-los escaldar la nit abans, jo simplement els poso en remull i l'endemà els faig bullir.
    Ja ho provaré.

    ResponElimina
  5. Ei Angelina, lo de l'olla a presió la veritat és que jo ho desconec ja que no en tinc perquè sempre m'han fet por (mira quina bajanada) però entenc que han de quedar bé igual. L'olla de presió serveix per anar més ràpid, no? El que no sé és si pots fer-ho s foc i ritme fluixet, del contrari acabaries amb els cigrons destruits, no?

    I lo d'escaldar-los la nit abans jo entenc que fa que s'estovin més i finalment que siguin més tous.

    Però si algun/a lector/a domina del tema ens seran benvingudes les seves reflexions.

    ResponElimina
  6. Iep! Acabo de parlar amb ma mare i em comenta que per l'experiència que ella en té, amb l'olla de presió els cigrons es pelen i per tant jo crec que és un punt negatiu a aquest tipus de cocció ràpida.

    Els llegums necessiten molta pau...

    ResponElimina
  7. Val!!! provaré de fer-los d'aquesta manera aviam si truinfen!! jo faig uns cigronets que son minusculs i aquests no es pelen ni que volguessis que terrible (la meva sogra seeeeempre els pela abans de courel's), però suposo que amb els grans deu ser aixi. Ja et diré com em surten :-D La veritat a mi l'olla a presió gaire gràcia tampoc em fa.... no m'hi apropo gaire, per si de cas :-D

    ResponElimina
  8. jejeje! Aquesta olla...

    Ai! Ja veig que no m'he explicat bé. Jo em referia a que a l'olla de presió, al coure's amb més potència i sense que ho puguis ni veure ni controlar els cigrons "s'autopelen", és a dir que quan els treus surten cigrons i pells per separat.

    I dius que la teua sogra els pela abans???? Uf! Quina feinada!!!!!!!!!!!!!!!

    ResponElimina
  9. Excel.lent bloc!! Ja tens un altre seguidor fix. M'agrada molt cuinar (bé, sobretot els diumenges). Aniré fent una recepta a la setmana del teu bloc i ja et diré.
    Una abraçada.
    Sera
    (l'altre bloc també està molt i molt bé, tot i que crec que no el puc utilitzar tant jaja)

    ResponElimina
  10. Benvingut Sera! Celebro que t'hagi agradat la proposta!

    Ja ens aniràs comentant com surten les receptes! I la resta també les podeu comentar, ok?

    Salut!
    (ah! I l'altre bloc a part de parlar d'explicar experiències també hi poso entrevistes, reportatges, o altres coses que puc trobar molt interessants! Vés-li fent una ullada de tant en tant si ho vols! jejeje

    ResponElimina