dimarts, 21 de desembre del 2010

Codonyat

Ja torno a ser aquí! Es que el Nadal em fa anar de vòlit!

Abans no s'acabi la tardor volia explicar-vos la meva versió de com fer condonyat. És molt fàcil! I guardat a la nevera es conserva molt temps, tot un any si ho aconseguim!

Aconseguir codonys és molt fàcil, en vénen a totes les fruiteries, però si en podeu aconseguir collits de l'arbre directament (vostres o d'algun veí o d'algun codonyer d'algun marge) molt millor, no tan sols pel sabor sinó per com es conserva abans de fer-ne el codonyat.

Bé, què necessitem per poder fer-ne 1kg (no és gaire quantitat però per si no n'heu fet mai...)?
- 500g de codonys pelats (opcional) i sense cor (llavors)
- 1 llimona ben pelada i sense llavors
- 500g de sucre
- Una mica d'aigua

Com fer-ho? Doncs és molt senzill. Agafem els codonys i els pelem (tingueu en compte que són força durs i costa una mica) i els hi treiem el cor. Els trocegem a trossos ben petits i ho posem en una olla. Agafem la llimona i la deixem ben polideta (hi ha l'opció de fer-ho només amb el suc i llavors perd el regust amarg que li dóna la llimona sencera i fins a cert punt queda més bo, francament). L'afegim a l'olla. Afegim també el sucre i una mica d'aigua que ens permetrà que no s'enganxi la fruita al fons de l'olla.
Caldrà que ho tinguem a l'olla tapada uns 30 minuts. Anem remenant perquè no se'ns enganxi. Els últims 10 minuts destaparem l'olla i remenarem i així aconseguirem que es caramelitzi per l'acció de l'evaporació de l'aigua.

I ja està! El posem en un recipient i el deixem refredar en un lloc fresc. Ja tenim codonyat.

I ara a fer-nos una bona llesca de pa amb mantega amb un trosset de codonyat, o un bon postre a base de formatge sec i codonyat... mmmmmm!

Salut i bons aliments!

3 comentaris:

  1. Ostres! Només amb 30 minuts n'hi ha prou??
    Jo el faig seguint una recepta de la meva padrina. Tot és molt similar a com el fas tu, però el temps de bullir és molt més alt: quasi dues hores! I després el trituro, i a bullir uns deu minutets més.
    Ah! Tu els fiques amb pela o amb sense? Jo he sentit moltes versions, i ho he provat de les dues maneres i molt millor amb pela!
    Jo penso que és una recepta difícil, jo vaig tardar molt a que em quedés ben quatllat.
    Al pa amb mantega està boníssim i a mi també m'agrada en trossets a l'amanida!

    ResponElimina
  2. Jo amb 1/2 hora ja el tinc fet. Queda d'un color més grogós que no pas taronja fosc com el dels meus pares que li tenen 1h. Però 2h no ho havia sentit mai. Pots provar-ho.

    Si no ho fas ben petitet jo el que faig és picar-los abans de començar la cocció.

    I jo els poso sense pelar, és a dir, amb pela.

    A l'amanida? Doncs no és mala idea! Gràcies!

    ResponElimina
  3. mmm.... l'altre dia en vaig comprar a una botiga on l'exporten de Catalunya. Quan era petita en menjava tant!
    Quan trobi els codonys intentare fer-ne...

    ResponElimina